Home RegioBank Contact
U bevindt zich op Home - Nieuws - Nieuwe mobiele telefoon en nieuwe hypotheek? Even opletten dan

Nieuwe mobiele telefoon en nieuwe hypotheek? Even opletten dan

Vanaf 1 mei aanstaande moeten telecombedrijven die op deze wijze aan particulieren een telefoon ter beschikking stellen van meer dan 250 euro dit behandelen als een consumptief krediet. Dit betekent dat ze inzicht moeten hebben in uw inkomsten en woonlasten. Ook moeten ze bij het Bureau Krediet Registratie, BKR, controleren of de klant meerdere leningen heeft en wat het betaalgedrag hierbij is. Het krediet voor de telefoon moet vervolgens ook worden ingeschreven. 

Misschien vraagt u zich af wat dit allemaal met het onderwerp hypotheken te maken heeft? Wij leggen het u graag uit.

  • Zou u het abonnement van uw telefoon niet correct betalen, dan kan dit tot een negatieve notering leiden bij het BKR. Indien u in de toekomst een hypotheekaanvraag doet, zal elke geldverstrekker het BKR raadplegen. Een negatieve registratie kan vervolgens leiden tot problemen bij het verkrijgen van een hypotheek.
  • De kosten van het abonnement worden onderdeel van uw maandlasten. Samen met uw inkomsten bepalen deze maandlasten het maximale bedrag dat de geldverstrekker aan u wil lenen voor een hypotheek. Een telecomabonnement kan op deze wijze zo maar een paar duizend euro schelen in het bedrag dat u maximaal voor een hypotheek kunt lenen.

 

De registratie bij het BKR vindt niet plaats, indien u de telefoon in een keer afrekent. Weet u dat u binnenkort een hypotheek wilt afsluiten en wilt u ook een nieuwe mobiele telefoon? Het is dan wellicht beter om de nieuwe telefoon in een keer te betalen en deze niet via een gecombineerd abonnement aan te schaffen.

Erkend Hypotheek Adviseur
VLPN
RLP
Adfiz
KiFiD